نورپردازی در معماری داخلی
13
فوریه

نورپردازی در معماری داخلی | اهمیت نور در دکوراسیون !

نور اولین شرط ادراک بینایی است، در گذشته تنها از نور برای دیدن اشیاء و روشن نمودن فضاهای کاربردی استفاده می شد. اما امروزه طرح های زیبا و خلاقانه معماری تنها با نورپردازی در معماری معنا پیدا می کنند و نورپردازی بیشتر جنبه تزئینی داشته و برای برجسته کردن المان های شاخص به کار می رود.

 یک دکوراسیون زیبا بدون نورپردازی جذابیت ندارد و تمام تلاش هایی که برای انجام آن صورت گرفته بی نتیجه می ماند.

نورپردازی در معماری

انواع نورپردازی در معماری داخلی

نور را می‌توان براساس منبع تولیدکننده‌اش به دو دسته عمده تقسیم کرد؛ نور طبیعی و نور مصنوعی.
منابع نور طبیعی نشات گرفته از طبیعت هستند و فراتر از کنترل بشر می باشند که شامل نور خورشید، نور ماه، نور ستارگان، سیارات مختلف و منابع حیوانی، نورهای مشعشع (شبرنگ) و البته آتش می باشند.
منابع نور مصنوعی می توانند توسط بشر کنترل شوند، هر زمان که نیاز باشد، آن را کم یا زیاد نمود و به میزان دلخواه تنظیم کرد. این مورد شامل شعله های آتش چوب، شعله نفت، شعله گاز، لامپ های الکتریکی و انواع واکنش های قابل احتراق می باشد.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی به چند دسته تقسیم می شود که به صورت زیر است:

نورپردازی عمومی (برای روشنایی کلی فضا)

نور عمومی یکی از مهم‌ترین انواع معمول نورپردازی است و همانطور که از نامش پیداست نور را به طور یکسان در فضا می پراکند و روشنایی لازم برای انجام فعالیت های مختلف را فراهم می نماید.

 نورپردازی عمومی یا محیطی، بیشتر نوری را ایجاد می کند که امکان حرکت در داخل فضا و تشخیص بصری اولیه را فراهم می آورد.  اگر از نورپردازی عمومی به‌درستی استفاده کنید، اتاق روشن تر، دلگشا تر و راحت تر به نظر خواهد رسید.

نورپردازی عمومی

نورپردازی وظیفه‌ای (روشن کردن سطح کار)

این نور کوچک‌تر و متمرکزتر از نور عمومی است. درواقع برخی آن را نور اداری می‌نامند.
بنابراین در طراحی نورپردازی دکوراسیون داخلی در جاهایی که کار خاصی انجام می شود علاوه بر نورپردازی عمومی، نورپردازی وظیفه ای هم نیاز است تا نور مورد نیاز برای انجام یک کار را پوشش دهد .

به عنوان مثال در طراحی کارخانه ها، اتاق کار، سالن های آرایش و …. نورپردازی وظیفه ای بسیار مهم است

نورپردازی در معماری داخلی | اهمیت نور در دکوراسیون !

نورپردازی تاکیدی (تاکید روی یک شی‌ء یا بخش خاص)

این نورها می‌توانند بخش‌هایی از خانه که می‌خواهید نمایش دهید را روشن کنند در حالی که بخش‌های دیگر در سایه قرار داشته باشند.اولین هدف نورپردازی موضعی روشن کردن لوازم و اشیای دیدنی می باشد مانند آثار هنری، نماد های معمارانه، ویترین های تجاری و تابلو ها.
نورپردازی خطی یکی از متداول ترین اشکال نورپردازی تاکیدی می باشد و به وفور در موزه ها، گالری ها و فروشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرند.

نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تزئینی یا دکوراتیو

نورپردازی دکوراتیو به معنای استفاده از نور برای خلق یک اثر هنری است. درواقع این نوع نورپردازی صرفا جنبه زیبایی و هنری دارد و در ادراک بصری ما دخل و تصرفی ندارد. هدف از به کارگیری نورپردازی تزئینی جلب توجه کاربر و تزئین و آراستن فضا می باشد.

به عنوان مثال، یک لوستر بلورین یک المان بصری پر اهمیت محسوب می شود اما از آن تنها در بعضی از فضاهای خاص می توان استفاده نمود.

نورهای مخفی در حاشیه سقف یا منابع نوری که خود یک اثر هنری هستند  شامل لوسترها، دیوارکوب ها، فانوس ها، آویزها، لامپ ها، و .. از انواع این نور محسوب می‌شوند. 

نورپردازی تزئینی

چرا نورپردازی در طراحی داخلی مهم است؟

از دلایل اهمیت نور در دکوراسیون می توان گفت ، نورپردازی می‌تواند موجب بهبود وضعیت داخلی بنا و زندگی بخشیدن به خانه شود. شما می توانید از نور و سایه جهت ایجاد راحتی و حس دراماتیک در خانه استفاده کنید .

در طراحی داخلی علاوه بر اینکه نور را به عنوان عنصری ضروری برای کاربردهای خاص به خدمت می‌گیریم، می‌توانیم از آن برای ایجاد نقاط کانونی و همچنین به عنوان عنصری دکوراتیو استفاده کنیم. هر یک از این وظایف به نوبه خود محاسنی دارند و عدم توجه به اصول نورپردازی معایبی به همراه دارد و سبب آسیب‌هایی در دکوراسیون داخلی شما می‌شود

نور توجه را به بافت ها ، رنگ ها و طراحی های فضا جلب می کند و به معماری کمک می کند تا به هدف واقعی خود دست یابد، چه نور روز باشد و چه نور مصنوعی . بینایی مهم‌ترین حسی است که از طریق آن از معماری لذت می‌بریم، و نور، نحوه درک ما از معماری را بیشتر می‌کند.

سخن پایانی :

با آموختن و به کار بردن اصول صحیح نورپردازی در دکوراسیون داخلی، می توانید خانه ای آرامش بخش و رویایی داشته باشید و از تمام فضاهایتان بهترین بهرۀ ممکن را ببرید.
اگر هم احساس می کنید باید از یک متخصص کمک بگیرید، تعلل نکنید! گروه معماری مرمردیزاین در این زمینه درخدمت شما عزیزان است . شماره تماس : 09120318766

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]